Reisverslag #2: Eerste stage dagen en trip. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iemke Marsman - WaarBenJij.nu Reisverslag #2: Eerste stage dagen en trip. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iemke Marsman - WaarBenJij.nu

Reisverslag #2: Eerste stage dagen en trip.

Door: Iemke

Blijf op de hoogte en volg Iemke

18 Oktober 2013 | Suriname, Paramaribo

Ondertussen ben ik al ongeveer 3 weken in Suriname, dus weer tijd voor een nieuw verslag! Ik ben begonnen aan mijn stage/onderzoek en heb mijn eerste trip meegemaakt.

Vorige week gingen Arenda en ik voor het eerst naar de school waar wij ons onderzoek gaan doen. OS Marowijne, een school met ongeveer 525 leerlingen en 35 docenten. Ramen kennen ze er niet en hebben in plaats daarvan hebben ze gaas.
Op onze kennismaking werden we aan alle docenten voorgesteld, Arenda en ik sjokten achter Mvr. Stuward (de tehatex docent) aan, langs alle klassen. Ze passen hun loopsnelheid hier goed aan, aan de temperatuur zeg maar...
Zowel voor ons als voor de school was het nog niet geheel duidelijk wat we nu precies gingen doen, maar dat is in de loop van de tijd beter geworden. Wel is het zo dat ze er nu na enkele weken school, nog niet over uit zijn of de naschoolse opvang door zal gaan dit schooljaar, en laat dat nou juist de helft van ons project hier zijn. Nog even afwachten dus... No spang.
Verder is het best even wennen, leerlingen tekenen én vegen (gummen, zoals wij het noemen) wat en wanneer de docent dit wil.
Volgende week is duidelijk of de naschoolse opvang doorgaat dit schooljaar en weten we of onze plannen zoals ze nu zijn, door kunnen gaan. Wordt vervolgd dus...

Verder zijn we afgelopen weekend met een groot gedeelte van de groep op onze eerste trip geweest. We gingen naar Bergendal om daar met een kabelbaan door de bossen en over de suriname rivier te roetsjen, een hele gave ervaring. Vervolgens zijn we naar Ston Island gebracht, een schiereiland waar we even lekker konden zwemmen. Echt afkoelen was er niet bij, in het water was het ongeveer net zo warm als buiten het warm. Toch was het wel even lekker en de omgeving was prachtig.
Na ongeveer een uurtje dobberen stond de bus weer voor ons klaar en ging onze reis verder, richting de Brownsberg. Onze verblijfplaats was hoog in de bergen, hier mochten we onze hangmat ophangen. Ook een hele ervaring, maar of ik hem graag over doe ben ik nog niet van overtuigd. Bij de vraag of we onze klamboe mee hadden gebracht, zeiden we allemaal trots 'ja!' maar dit bleek niet de goede klamboe te zijn, zonder klamboe dan maar. Gelukkig zijn er naast spinnen, apen en die gekkigheid bijna geen muggen op de Brownsberg. Helaas kon ik helaas niet veel anders dan in 'banaan-houding' liggen in m'n hangmat, dus van een echt lekkere nachtrust kon ik niet echt spreken. Wel heb ik hierdoor uitgebreid kunnen genieten van het gebrul van de brulapen om ons heen.

We hebben er heel wat afgewandeld op de Brownsberg in de hoop tropische dieren te spotten. Helaas lieten zij zich niet zien. Wel viel er bij het kampvuur al een giftige spin uit de boom, toch nog iets gezien dus.
Zondag stond er een wandeling naar de Irene- en Leo val op de planning. Met onze dichte schoenen, lange broeken (tegen de steekvliegen, die er toch wel doorheen prikten......) trotseerden we de hellingen en dalingen in de bossen. Een flinke wandeling kun je wel stellen. Maargoed, die kunnen we ook weer afvinken!
Tot slot nog(!) een wandeling gemaakt naar het uitkijkpunt op de Brownsberg, die zijn naam eer aan deed. Je keek uit over het Brokopondomeer, erg mooi! Hierna vertrokken we weer met de bus om 2 uur later weer in Paramaribo te arriveren.

Het fietsen gaat me over het algemeen erg goed af, op een enkele keer een schoonheidsfoutje door toch aan de rechterkant van de weg te willen fietsen daargelaten.

Volgens mij al een aardig verhaal om jullie weer even op de hoogte te brengen van enkele van mijn belevingen hier!

Doe het rustig aan daar, en geniet van jullie herfstvakantie ;-) !
Liefs, Iemke.

  • 18 Oktober 2013 - 11:46

    Yvet:

    Lieve lieve Iemke,

    Ik zie je nog zo twijfelen.. mm zou ik gaan, of zou ik niet gaan, en nu zit je er alweer 3 weken!! Onwerkelijk , maar zo ontzettend tof!
    Geweldig om te lezen dat je in deze korte tijd al zoveel indrukken op hebt gedaan, WAUW!
    Hopelijk komt het project ook helemaal goed, maar daar heb ik de volste vertrouwen in :)
    Lieve Iem, blijf genieten en ik wacht met smart op je volgende verhaal! Tot dan kanjer!
    Heeel veel liefs uit Utrecht,
    Yvet.

    P.s: wil je Ellen heel veel groeten van mij doen? (Heetenaar, heuj heuj heuj!) Wat grappig om te lezen dat jullie samen zijn ;) wens haar ook een onvergetelijke reis van mij!
    Xx

  • 18 Oktober 2013 - 12:30

    Jeroen,karina,kevin,sidny:

    Hey lieve iemke,

    leuk verhaal weer erg fijn te lezen hoe leuk en naar je zin je het hebt!houe zo.je trip zal wel een hele belevenis geweest zijn,netzoals alles daar.geniet maar lkkr van al het moois wat je daar mee maakt maar vooral ook van het mooie warme weer want hier is de herfst echt begonnen hoor.regen,regen en nogeens regen,bah.we wachten met smart weer op je volgende verslag.heel veel lieve groetjes van ons allemaal xxx

  • 18 Oktober 2013 - 16:48

    Manon:

    Jooo Iemke!

    Zo weer een mooi verhaal!!
    Gewoon zonder klamboe in de jungle slapen, tussen al die enge, loslopende beesten... apen.. en ook nog eeens GIFTIGE spinnen Pfuu.. Super Dapper!

    Benieuwd hoe het dan volgende week op je stage is!

    Have Fun!

    Xx

  • 21 Oktober 2013 - 17:34

    Gerda:

    Ha die Iemke.

    Heb je belevenissen weer gelezen, je bent echt wel een kanjer zo zonder klamboe hoor!!!
    Nog je foto"s gezien en die spin...... lekkerrrrrr. Hier gaat het allemaal wel wat rustiger door.
    Doe kalm aan daar en geniet er van, we wachten je nieuwe avontuur wel weer af.

    Groetjes van ons drieën.



  • 23 Oktober 2013 - 20:41

    Marie-José:

    Hoi Iemke.

    Weer een gaaf verhaal! Wat een lef om zo te overnachten in de buitenlucht.
    Van oma Marsman moest ik je bedanken voor de kaart en je veel plezier en
    succes wensen.
    Wij wensen je natuurlijk hetzelfde, en geniet er nog van.

    Groetjes Jos en Marie-José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iemke

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 6321

Voorgaande reizen:

28 September 2013 - 26 Januari 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: