Reisverslag #5: Bijzonder Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iemke Marsman - WaarBenJij.nu Reisverslag #5: Bijzonder Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iemke Marsman - WaarBenJij.nu

Reisverslag #5: Bijzonder Suriname

Door: Iemke

Blijf op de hoogte en volg Iemke

14 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Alweer ongeveer een maand geleden dat ik voor het laatst een verhaal gepost heb. Shame on me. De afgelopen maand heb ik toch ook wel weer het een en ander beleefd, dus vandaar toch maar weer aan het typen geslagen.

Voor mij lijkt het al weer een hele tijd geleden dat we op trip naar Menimi zijn geweest. We deden deze trip met de hele groep van Windesheim en reisden dus af naar Menini, een eco-resort aan de Suriname Rivier. Eerst moesten we met de bus naar Atjoni (waar de weg ook stopt) en moesten vanaf daar verder met een bootje, ongeveer anderhalf uur. Wat was dat mooi!
Aangekomen bij onze verblijfplaats werden we ontvangen door ‘Mandje’, de beheerder van het eco-resort. Hij gaf ons een korte rondleiding over het terrein. Heel mooi allemaal.
Dit weekend hebben we vooral lekker gerelaxt met z’n allen, we konden er zwemmen in de Rivier (waar je wel eerst op de steiger de was, de afwas moest passeren en het avondeten wat daar vakkundig ontleed werd, maargoed, detail). De rivier had wel een dusdanige stroomversnelling dat het soms enorm hard zwemmen was om op punt van bestemming aan te kunnen komen.
Ook hadden we aangeven dat we wel een traditionele dansavond wilden. Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik daar nou van moest denken. Ik had zo nu en dan plaatsvervangende schaamte dat ik er naar zat te kijken. Het leek af en toe wel een lokdans of iets dergelijks.

De zondag van het volgende weekend leek het ons leuk om met ons huis eens te gaan kijken bij de vogeltjeswedstrijden die hier zo gigantisch populair schijnen te zijn. Een addertje onder het gras: deze zijn bij zonsopgang…… Dus wij vol goede moed om 5 uur uit bed gegaan op zondag ochtend, met de bus naar het centrum gekacheld om naar het Onafhankelijkheidsplein te gaan, waar het allemaal zou moeten gebeuren.
Aankomen bij het plein, geen kip te bekennen! En geen vogel! .. Alleen 5 Nederlandse stagiaires, wij dus. Na even te hebben gewacht en wat mensen te hebben gesproken bleken de wedstrijden in december op een ander plein gehouden werden, maar dat een selectief groepje hier altijd toch nog bij elkaar kwam om hier zelf een wedstrijd te houden. Dus wij besloten om toch nog even te wachten. Rond een uurtje of 7 / half 8 werd ons duidelijk dat het selectieve groepje wat zich nog zou verzamelen, wel héél erg selectief was, toen besloten we toch maar onverrichte zake weer richting huis te vertrekken.

Ook ben ik nog met Chrystabelle en twee medestudenten naar weeshuis Mijn Zorg geweest. Hier gaan we ons waarschijnlijk ook nog enkele dagen voor inzetten en knutselen e.d. met deze kinderen. Het idee is er ook om geld in te zamelen voor dit weeshuis (zij krijgen helemaal niets gesubsidieerd) en hiervoor spullen voor de kinderen te kunnen kopen, bijvoorbeeld luiers of schoenen. Mooie decembergedachte, toch? Hierover komt vast en zeker later meer…
Na dit mooie bezoek kwam ik erachter dat mijn telefoon uit mijn kamer was gestolen. Heel heisa en gedoe! Politie enzo erbij rond een uur of half 12, en ineens had in aangifte gedaan. Ik had geen idee hoe zoiets ging! Ik dacht dat ik die man gewoon aan het vertellen was wat er gebeurt was, en ineens bleek dat m’n aangifte te zijn. Mijn allereerste aangifte ooit is dus gedaan aan de andere kant van de wereld. Dat heeft ook zo weer z’n charme (maar daar krijg ik m’n telefoon niet mee terug).

Afgelopen weekend hebben we nog een trip gedaan! En wel naar de Raileighvallen / Voltzberg. Heel erg mooi! Weer een verblijfplaats aan het water, maar deze keer helaas met hangmatten.
Zondag hebben we de Voltzberg beklommen. Als je hem op een afstand ziet, denk je… Die kun je toch niet zomaar beklimmen?! Maar het wordt weer bevestigd: ‘In Suriname kan alles!’
Een hele steile klim op het laatst, maar het was het zeker waard. Prachtig uitzicht zeg! Heerlijk briesje erbij. Goed te doen dus!
Tijdens de afdaling nog wel een glijdertje gemaakt en een stukje op m’n achterste de berg getrotseerd, maar het leek allemaal mee te vallen.

Na terugkomst van deze trip heb ik wel 3,5 dag ziek in bed gelegen met rug, nek en hoofdpijn. Of dit nu komt van de val of van de hangmat, ik heb geen idee! Maar het lijkt nu langzaam toch weer de goede kant op te gaan, gelukkig…

Verder hebben we nog Sinterklaas gevierd, zijn we naar stage geweest, hebben we hard aan ons onderzoek gewerkt (het einde komt in zicht) en zijn Arenda en ik getuige geweest van een hond die begraven werd midden in de stad die ook nog eens helemaal verstijfd was. Juk.

Ik denk dat jullie het allemaal al wel door hebben: Suriname is erg bijzonder! (in de breedste zin van het woord ;-))

Geniet van jullie kerst & oud en nieuw daar in Nederland!
Liefs!

  • 14 December 2013 - 20:04

    Marloooes:

    Leeeuuuk leuuuuk leuuuk

  • 15 December 2013 - 02:40

    Sander:

    Leuk verhalen weer. Erg herkenbaar

  • 16 December 2013 - 10:12

    Marie-José:

    Hoi Iemke.

    Je maakt wat mee zo ver weg!! Vervelend dat je telefoon daar is gestolen!!
    Toch weer een mooi verhaal, geniet nog van de laatste maanden daar.
    Wij wensen jou daar fijne kerstdagen en een goede jaarwisseling.
    Ben benieuwd hoe ze dat daar vieren haha..

    Groetjes van Jos en Marie-José

  • 16 December 2013 - 12:41

    Jeroen,Karina,Kevin En Sidny:

    Hey Iemke,

    Leuk verhaal weer,je maakt daar zo heel wat mee zeg.Dat je telefoon gestolen is das minder.
    We wachten weer met smart op een volgend verhaal wat vast en zeker over kerst vieren en oud en nieuw gaat.Hoe vieren ze dat daar?Bijzonder vast, met zulke temperaturen lijkt het me alleen al "raar".
    Meid geniet ze daar nog van alles wat komt!
    En vanaf deze kant alvast fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar!Ach we spreken mekaar vast nog wel voor die tijd!

    Liefs van ons

  • 18 December 2013 - 22:02

    Gerda:

    Hoi Iemke
    Even een paar dagen later gereageerd je weet wel druk druk druk. nu even weer tijd gevonden om je mooie verhaal te lezen en de foto's te bekijken. Stoer hoor die met die spin, gelukkig hebben ze daar een klamboe haha. Erg vervelend dat ze je daar de boel afjatten een hoop gezeur krijg je er van. Maar toch geniet nog maar lekker de laatste maanden en ook ik ben erg benieuwd hoe ze daar de feestdagen vieren. Wij wensen je vanaf deze kant van de aardkloot fijne kerstdagen en een heel gelukkig nieuwjaar die ervaring met deze jaarwisseling nemen ze je nooit meer af. Groetjesssssss.

    Johan Gerda en Ruth

  • 31 December 2013 - 15:43

    Jos En Josefien:

    Geweldige verhalen, je ziet en maakt veel mee.

    Fijne jaarwisseling in Suriname, wat ook erg bijzonder is dat je dat mee mag maken.
    Tot gauw in raalte.

    Groetjes Jos en Josefien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iemke

Actief sinds 23 Sept. 2013
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 6310

Voorgaande reizen:

28 September 2013 - 26 Januari 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: